SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, April 18, 2016

SURAH AL-BAQARAH AYAT 110 -- AGAMA ADALAH UNTUK KESINAMBUNGAN SOLAT


ﻭﺍﻗﻴﻤﻮﺍﺍﻟﺼﻠﻮﺓﻭﺀﺍﺗﻮﺍﺍﻟﺰﻛﻮﺓ
ﻭﻣﺎﺗﻘﺪﻣﻮﺍﻷﻧﻔﺴﻜﻢﻣﻦﺧﻴﺮﺗﺠﺪﻭﺍﻋﻨﺪﷲ
ﺍﻥﷲﺑﻤﺎﺗﻌﻤﻠﻮﻥﺑﺼﻴﺮ


Dan dirikanlah olehmu akan As-Solat dan berikanlah olehmu akan Az-Zakat dan apa-apa yang kamu sediakan untuk dirimu daripada kebajikan, kamu (pasti) dapati akannya di sisi Allah. Sesungguhnya Allah, terhadap apa-apa yang kamu kerjakan, Maha Melihat.

Dan dirikanlah oleh kamu akan sembahyang, dan tunaikanlah zakat; dan apajua yang kamu dahulukan dari kebaikan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah. Sesungguh-nya Allah melihat segala sesuatu yang kamu kerjakan.

i.    Latar Belakang Permasalahan Umat

Perkara yang berlaku sejak dahulu lagi sehingga kini, bermula dari zaman Khalifah Syaidina Uthman R.A. adalah akibat kerja-kerja mempolitikkan agama oleh golongan Muawiyin, setelah jelas kebenaran yang disampaikan kepada mereka. Kejadian pembunuhan Syaidina Uthman R.A. yang bebannya dikenakan kepada Khalifah Ali R.A., yang dikatakan bertanggungjawab membenarkan pemberontak Kurdish melakukan pembunuhan baginda (walhal Khalifah Ali R.A. sendiri mengambil pendirian memerangi golongan Khawarij daripada puak Kurdish), akhirnya mengakibatkan pembunuhan terhadap Syaidina Ali R.A. sendiri dan Ahlul Bait seterusnya. 

Muawiyah bin Abu Sufyan R.A. serta Amru Al-Ash R.A. yang sejak awalnya mengambil pendirian menentang kekhalifahan Syaidina Ali R.A., segera mengambil pendirian tidak mengaku terlibat dalam pembunuhan Khalifah Ali R.A., walhal mereka adalah pihak yang sangat rapat serta mengetahui niat dan tekad Abdul Rahman bin Muljam R.A., sahabat RasululLah S.A.W., yang membunuh Khalifah Ali R.A. Seterusnya atas kesempatan ini, Bani Umayyah telah merampas hak keimaman Ahlul Bait serta telah gagal menunaikan janji untuk memulangkan kembali amanah keimaman kepada Ahlul Bait seterusnya. Khalifah Muawiyah R.A. dan khalifah-khalifah seterusnya selepas itu telah didokong oleh ulama-ulama lantikan mereka telah menggelar pengikut mereka sebagai pengikut Ahlus Sunnah atau Sunni. Mereka memberi fahaman baru bahawa suatu pemerintahan dalam negara umat Islam boleh digulingkan semata-mata atas dakwaan tidak melaksanakan undang-undang Islam seperti hudud, qisas dan sebagainya. Permasalahan politik mereka telah dijadikan piagam agama yang dianuti berabad-abad lamanya sehingga kini setelah melalui tempoh lebih 1400 tahun. Asas ajaran agama mereka akhirnya membawa kepada penolakan amalan selawat kepada RasululLah S.A.W. serta ahli keluarga baginda yang di luar daripada perkara solat dan dalam rutin seharian seperti aktiviti tahlil serta dalam perayaan Maulidur Rasul. Mereka memulai ajaran baru dalam agama dengan tuduhan bid’ah dan kafir terhadap golongan yang selain mereka. Menghormati ahli keluarga RasululLah S.A.W. serta menziarahi makam-makan perkuburan mereka dianggap sebagai amalan ahli kuburiyun seperti amalan penganut Syi’ah dan mereka secara terang-terangan dengan jelas menuduh pengajaran melalui Maulana Syeikh Habeeb sebagai sesat.

 RasululLah Adalah Penghulu Golongan Yang Dikasihi


Penulis tidak bermaksud membeza-bezakan kedudukan para sahabat RasululLah S.A.W., R.A.H.M kerana iktilaf dalam kalangan mereka sebenarnya terdapat rahmat untuk umat ini. Sama-samalah kita mendoakan mereka yang telah mendahului kita dalam urusan iman kerana yang akan mengadili mereka dan kita semua adalah Allah Yang Maha Menghakimi. 

ii.     Tujuan Risalah Kerasulan

Tujuan kerasulan RasululLah S.A.W. adalah rahmat ke seluruh alam. Perintah berselawat kepada RasululLah S.A.W. adalah perkara yang terkandung dalam amalan solat yang wajib didirikan. Perkara ini adalah perkara kesinambungan solat yang perlu dilakukan sama ada dalam solat atau di luar solat. Umat harus bersatu padu dengan asas Al-Qur’an seperti ini. Perkara selawat dan salam kepada RasulululLah S.A.W. serta ahli keluarga baginda adalah perkara Al-Qur’an yang harus didirikan. Sejak dahulu lagi ahli keluarga RasululLah S.A.W. tidak pernah merampas kuasa pemerintahan. Mereka hanya menghendaki pemerintah melakukan yang terbaik untuk kepentingan negara dan rakyat. Sebaik-baiknya mereka berhukum dengan hukum Tuhan melalui Al-Qur’an kerana meninggalkan hukum Tuhan akan menjatuhkan seseorang kepada kekufuran. Pun begitu Ahlul Bait tidak diarah untuk merampas kuasa pemerintahan sekalipun pemerintah telah menjadi kafir. 

iii.     Sebagai Persediaan Diri

Dalam menghadapi perpecahan umat sama ada oleh perbezaan mazhab dalam beragama yang diwarisi sejak dahulu lagi ataupun perbezaan fahaman politik, setiap kita harus memikirkan apakah langkah-langkah perlu untuk kita sediakan sebagai persiapan diri serta keluarga serta keturunan setiap kita, yang membentuk generasi akan datang. Apakah perkara-perkara kebaikan yang harus kita lakukan supaya hubungan sesama kita menjadi harmoni? Di negara yang terbina daripada pelbagai kaum, kita juga harus memikirkan perkara-perkara yang dapat membela kehidupan rakyat secara umumnya.

iv.    Tidakkah Kita Mahu Allah
        Melihat Amalan Kita?



Ayat ﺍﻥ ﷲ ﺑﻤﺎ ﺗﻌﻤﻠﻮﻥ ﺑﺼﻴﺮ yang bererti “Sesungguhnya Allah terhadap apajua yang kamu kerjakan Maha Mengetahui” adalah menjurus kepada sifat Tuhan yang Maha mengambil tahu tentang perkara-perkara yang diamalkan oleh seseorang hamba. Ayat ini didahului oleh ayat sebelumnya yang menyentuh perkara mendirikan agama seperti ibadat solat dan zakat dan juga perkara-perkara yang dilakukan darihal kebajikan sebagai persediaan amal. Oleh itu yang dikatakan sebagai Tuhan mengambil tahu tentang amalan seseorang, adalah darihal persediaan agama. Perkara ini telah disentuh sebelum ini pada ayat 03:30 iaitu menyentuh perkara bencana yang kurang mengenai golongan yang melakukan kebaikan, sebagai bukti bahawa Tuhan bersikap penyantun kepada mereka yang melakukan kebaikan. Begitu juga ayat sebelumnya pada 03:15 dan 03:20 yang menyatakan bahawa Tuhan bersedia memberi ganjaran kepada golongan yang berhati-hati dan Maha mengambil berat terhadap hamba-hamba Tuhan yang melakukan kerja-kerja kepatuhan.

Kita seringkali mendengar keluhan mereka yang berdoa dengan kata-kata - adakah Tuhan tidak melihat keadaan aku, atau adakah Tuhan tidak mendengar permintaanku. Perkara yang perlu dijelaskan di sini adalah – adakah seseorang itu telah mematuhi Tuhan? Kerana tujuan hidup ini adalah untuk kita mematuhi perintah Tuhan dan bukannya untuk Tuhan mematuhi permintaan kita. Setelah kita memperkenankan perintah Tuhan menurut apa yang termampu dilakukan, barulah kita berdoa kepada Tuhan, mudah-mudahan Tuhan mengabuli doa kita.








No comments:

Post a Comment

Popular