SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, March 13, 2016

TEMPOH WAHYU AL-QURAN YANG TELAH LAMA BERLALU

ﺑﺴﻢﺍﷲﺍﻟﺮﺣﻤﻦﺍﻟﺮﺣﻴﻢ

Dengan Nama Allah Maha Pemurah Maha Pengasih

Sebagaimana pernah disebutkan sebelum ini, kita berada pada suatu zaman yang RasululLah S.A.W. telah lama meninggalkan kita lebih 1400 tahun yang lalu. Siapakah di antara kita berani mendakwa bahawa cara beragamanya adalah cara yang paling benar dan bacaan Al-Qur’annya adalah bacaan yang benar? Cara beragama kita sekarang ini selalunya hanya ikut-ikutan belaka iaitu apabila seseorang harus mengamalkan apajua amalan agama melalui contoh yang ditunjukkan oleh orang-orang tua sejak dahulu. Maka, masyarakat akan menjadi marah apabila diperkatakan bahawa segala ibadah mereka sekarang ini hanya ritual belaka. Keadah seharusnya selamanya sebegitu selama mana tidak timbul keburukan yang ketara dalam masyarakat. Apabila sampai kepada suatu keadaan kekalutan mulai tersebar luas, di manakah kedudukan keyakinan ahli masyarakat terhadap ajaran agama yang selama ini mereka anuti? Kita dapati mereka yang cenderung kepada amalan yang dikatakan tuntutan agama, hanya melihat kepada diri mereka serta kelompok mereka sahaja. Kesudahannya masyarakat menjadi terpisah antara golongan yang pro-agama dan golongan umum yang condong untuk tidak membincangkan sesuatu yang berkaitan agama. Apabila terdedah sesuatu perkara yang membawa kegelisahan dalam masyarakat seperti permasalahan sosial dan pergolakan politik, kesalahan hanya ditujukan kepada pihak-pihak tertentu, tanpa mereka sendiri memainkan peranan aktif untuk membendung keadaan. Mengapa terjadi perkara demikian?

i. Sifat sebahagian ayat Al-Qur’an

Kehadiran ayat-ayat yang serupa yang disalin dari satu kedudukan ke kedudukan yang lain, sebenarnya banyak didapati dalam Al-Qur’an. Bahkan terdapat hubungan tertentu yang menjelaskan kehadiran ayat-ayat sedemikian. Kehadiran ayat seperti ini sebenarnya telah dijadikan hujah bahawa suatu ayat pada kedudukan yang lain, dapat digunakan untuk menafsir ayat-ayat tertentu. Sedapat-dapatnya, tafsiran berkenaan dikuatkan lagi dengan kehadiran yang berulangan daripada ayat-ayat yang serupa. Selalunya ayat dimaksudkan adalah berkaitan dengan sifat Tuhan yang seringkali diulang-ulangi dalam Al-Qur’an.

ii. Ayat-ayat Yang Mendedahkan

Penerangan pada bahagian ini sebenarnya berhubung rapat dengan penerangan-penerangan sebelum ini dan penulis mengharapkan agar pembaca dapat menggunakan kaedah yang dijelaskan ini untuk mempertimbangkan penjelasan berikutnya. Penulis tidak berniat langsung untuk mempertikai kaedah kefahaman sedia ada. Penulis hanya mengharapkan pembaca dapat membuat pertimbangan sendiri tanpa terlalu terkongkong dengan disiplin pengajian semasa, yang terlalu mengagungkan perguruan masing-masing. Tidak akan pernah ada kemenangan apabila kita meletakkan keyakinan bahawa hanya pengajian kita sahaja yang lebih benar berbanding pengajian-pengajian lain. Bahkan RasululLah S.A.W. tidak memiliki sebarang ijazah dalam melakukan kerja-kerja dakwah.




No comments:

Post a Comment

Popular